Dat bewegen belangrijk is om te voorkomen dat we zwaarder worden – we worden gemiddeld genomen zes ons zwaarder per jaar – en om af te slanken, dat is inmiddels ruimschoots aangetoond, maar waarom is dat nu zo belangrijk? 

Wat zit er achter?  

En hoe kun je dan bewegen om optimaal af te slanken?

Energiebalans 

Het meest relevant om af te vallen, is de balans tussen energieopname en energieverbruik veranderen. We consumeren over het algemeen teveel calorieën ten opzichte van wat we verbruiken.

Het algemene advies voor gewichtsvermindering luidt: energieopname met 250 Kcal per dag verlagen en energieverbruik met 250 Kcal verhogen. Dat betekent dus met name de suikeropname verminderen met 250 calorieën per dag en het dagelijks bewegen opvoeren met 250 calorieën per dag. Maar hoe pak je dat aan? Welke activiteiten kies je daar voor en hoe kun je die het beste plannen in je dag?

Energieverbruik gedurende de dag (NEAT)

NEAT staat voor ‘Non-exercise activity thermogenesis’ ofwel, de energie die we verbruiken door alle beweegactiviteiten buiten het sporten om. Dit gaat bijvoorbeeld om een ochtendwandeling, de trap nemen, even lopen tijdens mobiel bellen, schoonmaken, tuinwerk, lunchwandelen enzovoort.

Deze activiteiten vormen een cruciaal onderdeel van het afslankprogramma, omdat ze voor een hoger totaal energieverbruik zorgen, maar ook omdat ze het energieverbruik gedurende de dag hoog houden en er tijdens deze activiteiten met name vetten worden verbruikt.

Als we één keer per dag bewegen, dan ontstaat er even een piek in het energieverbruik. Bewegen we elk dagdeel en veel tussendoor, dan ontstaat er een ‘energieverbruikgolf’ gedurende de dag, welke een positief effect heeft op onze vetstofwisseling.

TIP: Elk dagdeel bewegen om af te vallen en voor een betere gezondheid
Grijp elke mogelijkheid aan om een stukje te lopen, wandel veel en vaak, liefst elk dagdeel. Zo zal het afvallen gemakkelijker verlopen, maar zullen ook je gezondheid en energie er stukken op vooruit gaan.