Pak je sporttas en ga!

Was jij deze zomer ook zo toe aan vakantie? En heb je genoten? Hopelijk is je accu weer opgeladen. Als het goed is heb je – in ieder geval voor een poosje – kunnen ervaren hoe fijn het is om dagelijks met minder stress door het leven te gaan.
Met een opgeladen accu is de verleiding echter groot om er vervolgens weer helemaal vol tegenaan te gaan. Misschien sta je te trappelen om 100 – of zelfs 120 – procent te geven. Je voelt je immers top! Maar, waarom jezelf slopen? Vergroot liever je belastbaarheid met een gezonde leefstijl, met gezonde voeding, meer beweging en regelmatige ontspanning, zodat de stress van alledag er niet zo inhakt. Die stress zal hoe dan ook ongevraagd heus wel op je pad zal komen.

Even je geheugen opfrissen. Om te beginnen: teveel stress – stress die maakt dat je rond Kerst alweer naar vakantie snakt – ondermijnt je immuunsysteem, waardoor je eerder ziek wordt. Niet handig als er stapels werk in het verschiet liggen of als je kids hebt die je afhankelijk zijn van je aandacht en tijd. Ten tweede: teveel stress veroorzaakt vroegtijdige veroudering. Zowel je innerlijk als je uiterlijk gaan er in rap tempo jaren op achteruit. En daar word je niet blij van in een maatschappij die de eeuwige jeugd ‘aanbidt’. Ten derde: teveel stress vertraagt de stofwisseling en bevordert vetopslag, vooral op de buik. Niet fijn als je erg je best doet om op je lijn te letten. En wat dacht je van deze: de adrenaline die door je lijf giert houdt je ’s nachts uit je slaap. Je wordt brak wakker en je moet jezelf de dag doorslepen… Zit je ook niet echt op te wachten, toch?

Mentale gevolgen van teveel stress zijn er ook: je wordt er vergeetachtig van, je kunt je minder goed concentreren, je raakt uit balans, je huilt om het minste geringste, hebt een kort lontje en voor de mensen in je omgeving ben je nou niet bepaald leuk gezelschap, om maar eens wat te noemen. Kortom: hou dat fijne vakantiegevoel nog maar even vast en trap nou niet direct dat gaspedaal weer helemaal plat.

Voorzorgsmaatregelen
Ontkom je tijdelijk niet aan ongevraagde stressvolle situaties, neem dan voorzorgsmaatregelen. Leef zo gezond mogelijk. Drink niet méér, maar minder koffie dan je gewend bent. Vermijdt zo veel mogelijk suiker en alcohol (brengt ondermeer de bloedsuikerspiegel uit balans), eet regelmatig – zes keer per dag – en gezond, dat wil zeggen: puur en onbewerkt, met veel rauwkost en/of kort gekookte groenten. Slaap voldoende. En last but least: bewéég elke dag, minimaal een half uur matig tot intensief. En sport, minimaal twee of drie keer per week. Want juist als je last hebt van stress schreeuwt je lijf – dat stijf staat van de adrenaline – om actie.

Voorkom dat stresshormonen zich genadeloos tegen je keren. Beweging is dé manier om het fijne vakantiegevoel vast te houden en te voorkomen dat je straks – rond Kerst – weer met een lege accu staat. Jumping Feet helpt je met inspirerende groepslessen en trainingen.

Pak je sporttas en gá.