Krachttraining (ook wel weerstandstraining genoemd) geeft je het uiterlijk van een bodybuilder? Dat is een mythe die helemaal niet klopt. Sterker nog; er zijn juist een heleboel vruchten die je kunt plukken wanneer je aan krachttraining doet, we zetten er 10 voor je op een rijtje:

1 Langer leven; Onderzoek wijst uit dat als je veroudert, spiermassa helpt een vroegtijdige dood te voorkomen.

2 Beter slapen: Er is bewezen dat weerstandstraining een lange nachtrust stimuleert.

3 Merkbare vooruitgang: Niets schept zoveel voldoening als een doel bereiken. Door goede training kun je eens dat gewicht optillen dat ooit onmogelijk leek.

4 Goed voor je botten: Krachttraining helpt botontkalking tegen te gaan.

5 Meer evenwicht: Weerstandstraining zorgt voor meer evenwichtsgevoel.

6 Gelukkiger leven: Zoals vele vormen van lichaamsbeweging heeft ook krachttraining positieve effecten op je mentale gezondheid.

7 Meer calorieën verbranden: Wie meer spieren heeft, verbrandt meer calorieën, zelfs wanneer je volledig stil zit.

8 Weinig tijd: Krachttraining kan al binnen 30-60 minuten voldoende zijn om resultaat te bereiken.

9 Andere sporten: Door krachttraining wordt je beter in andere sporten.

10 Gezond hart: Regelmatige weerstandstraining verlaagt de bloeddruk en kan efficiënt zijn als medicatie.

Voor de meeste doelstellingen is het aan te raden om krachttraining te combineren met cardiotraining. Voor krachttraining kun je gebruik maken van bijvoorbeeld krachtapparatuur of free weights. Daarnaast zijn er ook hele leuke groeplessen waarin krachttraining verwerkt is, de bekendste daarvan is natuurlijk Club Power. Maar ook in lessen zoals: HIT, Club Core en Body Shape komt krachttraining voor.